گاز مورد استفاده در کپسول آتش نشانی چیست؟

در انواع کپسول های آتش نشانی موادی وجود دارد که جهت اطفاء انواع آتش مورد استفاده قرار می گیرند ، اما این مواد برای اینکه قدرت کافی جهت پرتاب شدن به سمت آتش را داشته باشند نیازمند یک نیروی محرکه می باشد. این نیرو محرکه به وسیله چند نوع گاز که تحت فشار به داخل کپسول تزریق شده تأمین می گردد. در ادامه گاز مورد استفاده در کپسول آتش نشانی را برای شما توضیح خواهیم داد.

گاز مورد استفاده در کپسول آتش نشانی چیست؟

از چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده می شود؟

با توجه به نوع کپسول می توان از گاز CO2 و یا هوای خشک (ازت) در داخل آن استفاده نمود. در کپسول های فوم و کپسول هایی که از آب داخل آنها استفاده می شود نمی توان از CO2 استفاده کرد، زیرا این گاز زمان خروج از کپسول با کاهش فشار آن باعث می شود دمای آن به شدت کاهش یافته و موجب یخ زدگی شود.در نتیجه در کپسول های آب و گاز و یا فوم می توان از گاز هوای خشک (ازت) استفاده نمود.

در کپسول های پودر و گاز می توان از هر دو نوع گاز استفاده گرد. این گاز ها علاوه بر پرتاب مواد به سمت آتش باعث می شود دمای محدوده آتش نیز کاهش یافته و عملیات اطفاء به خوبی انجام گردد.

مقالات مهم دیگر : کپسول های آتش نشانی را هر چند وقت یکبار شارژ کنیم ؟

چطور از گاز co2  در کپسول آتش نشانی استفاده می شود؟

جهت جلوگیری از تماس مستقیم گاز CO2 با مواد داخل کپسول ، این گاز در داخل یک کارتریج ذخیره شده و در هنگام استفاده از کارتریج خارج می شود. در زیر انواع کارتریج توضیح داده شده است :

چطور از گاز co2  در کپسول آتش نشانی استفاده می شود؟

کپسول آتش نشانی گاز co2  کارتریج داخل

در این نوع کپسول ، کارتریج داخل کپسول قرار داشته که حاوی گاز CO2 می باشد. زمانی که اهرم کپسول فشار داده شود این گاز از داخل کارتریج خارج شده و باعث می شود مواد داخل کپسول تحت فشار قرار گرفته و به سمت بیرون پرتاب شوند.

کپسول آتش نشانی گاز co2  کارتریج بیرون

این نوع که بیشتر در کپسول های پودر و گاز استفاده می شود دارای یک کارتریج در خارج از محفظه سیلندر و چسبیده به آن می باشد و به صور اهرمی و یا فلکه ای میتوان آن را باز نمود. این کار فشار لازم جهت تخلیه مواد داخل سیلندر را تأمین و موجب اطفاء حریق می گردد.

جمع بندی

در این مقاله برای شما توضیح داده شد که گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی چیست و از چه گازی در کپسول ها استفاده می شود.

آرمان فایر آماده ارائه خدمات شارژ کپسول آتش نشانی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

021-56275952 *** 09126875311