انواع آتش

یکی از زیانبارترین حوادثی که در طول تاریخ باعث شده تا بیشترین خسارات مالی و جانی به انسان وارد شود ، آتش سوزی می باشد. به همین دلیل گروه های مختلفی طی سالیان متمادی در سدد بررسی علل آن ، شناسایی انواع آتش و راه های مقابله با آن را مورد بررسی ، مطالعه و آزمایش قرار داده اند.

انواع دسته بندی حریق و یا آتش

جهت سهولت در پیشگیری و کنترل آتش سوزی ، آن را به چند گروه بر اساس ماهیت ماده سوختنی آن تقسیم بندی کرده و انواع آن طبق استاندارد ملی به شماره 7756 در ذیل آورده شده است :

انواع دسته بندی حریق و یا آتش
گروه A (مواد خشک)
این گروه از آتش رایج ترین نوع آتش سوزی بوده که از سوختن مواد جامدی همچون چوب ، کاغذ ، پارچه و سایر موادی که سوختن آن ها باعث به وجود آمدن خاکستر می شود در این گروه قرار می گیرند.
گروه B (روغن ها)
آتش سوزی مایعات قابل اشتعال مانند بنزین ، الکل ، روغن های خوراکی و … در این گروه از آتش قرار می گیرند. دقت شود که برای خاموش کردن این نوع از آتش به هیچ عنوان از آب استفاده نشود زیرا این محصولات احتراق به دلیل سبکی روی آب جاری شده و باعث گسترش آتش سوزی می شود.

مقالات آرمان فایر : کپسول های آتش نشانی را هر چند وقت یکبار شارژ کنیم؟

گروه C (گازها)
این گروه از آتش در استاندارد های مختلف متفاوت تعریف شده است به گونه ای که در استاندارد های آمریکایی حریق های الکتریکی را شامل می شود مانند آتش سوزی تابلو برق ها ، سیم کشی ها ، تجهیزات الکتریکی و …. اما در استاندارد های اروپایی این گروه از آتش مربوط به گازهای قابل اشتعالی همچون متان ، بوتان پروپان و …. بوده و حریق های الکتریکی در گروه E قرار می گیرند. در مقالات این سایت دسه بندی های آتش را بر اساس استاندارد های اروپایی انجام خواهیم داد.
گروه D (فلزات)
این گروه شامل حریق ناشی از فلزات قابل اشتعال مانند سدیم ، پتاسیوم ، منیزیم و …. می باشد که معمولا فقط در مکان های خاصی مانند آزمایشگاه ها ممکن است رخ دهد.
گروه E (الکتریکی)
همانطور که پیشتر گفته شد این گروه از آتش در استاندارد های اروپایی تعریف شده و حریق های الکتریکی را شامل می شود.

                    مقالات دیگر : بهترین مارک کپسول آتش نشانی
گروه F (روغن و چربی های آشپزخانه)
به تازگی دسته بندی جدیدی به انواع حریق اضافه شده است که شامل روغن و چربی های پخت وپز است.

روش های اطفاء حریق آتش

با توجه به عوامل به وجود آورنده ی آتش که سه مورد اکسیژن ، مواد سوختنی و حرارت است و این سه مورد مثلث آتش را تشکیل می دهند.برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی باید یکی از این سه عامل را ازبین برد.
برای خاموش کردن آتش سه روش وجود دارد :

  1. سرد کردن (از بین بردن حرارت) : با توجه به مثلث آتش با سرد کردن می توان یکی از این سه ضلع که حرارت است را از بین برد. برای از بین بردن و جلوگیری از گسترش آتش یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش ها آب است.
  2. خفه کردن (از بین بردن اکسیژن) : برخی از انواع آتش وجود دارد که با سرد کردن از بین نمی روند بلکه برای مهار آنها باید از روش قطع کردن اکسیژن استفاده کرد. در این روش از خاموش کننده هایی که حاوی پودر و گاز هستند مانند کپسول های co2 ، فوم استفاده می شود.گاز کربن دی اکسید به دلیل وزن سنگینی که دارد به سمت پایین حرکت کرده و آتش را احاطه می کند و باعث قطع اکسیژن در آتش می شود.
  3. تاثیر در واکنش زنجیره ای : در این روش اگر از رساندن سوخت به مرکز آتش جلوگیری کنیم ؛ عمل قطع سوخت را انجام داده ایم.در این روش با قطع گاز می توان عامل سوخت را از زنجیره حذف کرد.بهترین روش برای اطفاء حریق در کلاس C (گازها) ، سد کردن سوخت از زنجیره است.

نکاتی در خصوص روش های خاموش کردن انواع آتش

نکاتی که در زیر برای شما آورده شده است انواع کلاس های آتش و روش های خاموش کردن آن برای شما توضیح داده شده است لطفا جدول زیر را مطالعه فرمایید :

نوع کپسول آتشنشانی نوع کاربری مناسب برای گروه آتش
حاوی پودرو گاز (POWDER) آتش سوزی با وسعت زیاد- مایعات اشتعال زا- منشأ الکتریکی- گازهای اشتعال زا A-B-C-D
کربن دی اکسید (CO2) آتش سوزی توسط برق و یا مایعات اشتعال زا B-C
بیوورسال جامدات و مایعات قابل اشتعال نظیر کاغذ ، پارچه، پلاستیک، چوب، روغن ها، گازوئیل و تینر A-B
حاوی فوم (FOAM) برای مایعات اشتعال زا B
آب و گاز(WATER) برای لوازم و مصالح چوبی ،کارتن ، مبلمان، موکت ، فرش A
  • در کلاس A (مواد خشک ) برای ازبین بردن آتش می توان از آب استفاده کرد.
  • در کلاس B (گازها) بهترین روش استفاده از کپسول های حاوی پودر و گاز است.
  • در کلاس C برای از بین بردن آتش از روش قطع زنجیره یا قطع کردن سوخت از زنجیره استفاده می شود.معمولا از کپسول های گاز CO2 در این روش استفاده می شود.
  • در کلاس D برای اطفاء حریق فلزات معمولا از کپسول های خاموش کننده مخصوص به خود آن فلز استفاده می شود.
  • در کلاس E بهترین روش برای خاموش کردن آتش سوزی های از طریق جریان برق استفاده از کپسول co2 است.
  • در کلاس F برترین روش برای خاموش کردن آتش ، استفاده از کپسول های پودر و گاز است.

آرمان فایر آماده ارائه خدمات شارژ و فروش کپسول های خاموش کننده است.

خدمات آرمان فایر : شارژ کپسول آتش نشانی در جنوب تهران

021-56275952*** 09126875311