کدام کپسول آتش نشانی مناسب خودروی شماست؟

یکی از رایج ترین آتش سوزیها که همه ساله جان تعداد بسیاری از هموطنان را می گیرد و خسارات مالی بسیاری به بار می آورد ، آتش سوزی خودرو است . دلایل فنی بسیاری وجود دارد که منجر به آتش سوزی در وسایل نقلیه می شود . برای جلوگیری از این اتفاق نیازمند افزایش آگاهی نفرات جهت جلوگیری از وقوع این حوادث و یا نحوه برخورد با آن و کنترل حریق می باشد. در ادامه توضیحات نسبتاً کاملی جهت افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه جلوگیری از آتش سوزی و کپسول آتش نشانی مناسب خودرو و وسایل نقلیه آورده شده است.

کدام کپسول آتش نشانی مناسب خودروی شماست؟

انواع حریقی که ممکن است در خودرو شما اتفاق بیفتد :

با مراجعه به مبحث انواع آتش ملاحظه می گردد که در خودرو احتمال وقوع آتش با گروه های مختلف وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است :

  • آتش سوزی نوع A : به دلیل وجود موادی همچون پارچه ، پلاستیک و …
  • آتش سوزی نوع B : به دلیل وجود بنزین در باک خودرو و مسیر انتقال آن تا موتور
  • آتش سوزی نوع C : به دلیل وجود سیم کشی در خودرو

چه عواملی موجب آتش سوزی در خودرو می شود :

عوامل مختلفی ممکن است در خودرو اتفاق بیفتد که باعث آتش سوزی شود.

  1. نشتی بنزین
    یکی از رایج ترین آتش سوزی ها در خودرو ، نشتی بنزین است. زمانی که بنزین توسط پمپ از داخل باک پمپاژ می شود تا زمانی که به داخل موتور برود، چندین اتصال شیلنگی با اتصال بست وجود دارد که عواملی همچون پوسیدگی شیلنگ و شل شدن بست ها منجر به نشتی بنزین شده و باعث می شود که بنزین بر روی محل هایی با دمای بالا مثلاً اگزوز و یا روی بدنه موتور ریخته و منجر به آتش سوزی شود.
  2. سوراخ شدن باک بنزین
    ممکن است باک بنزین به جهت برخورد با جسمی از زیر دچار سوراخ شدگی و نشتی بنزین شود و این امر ممکن است با عبور از روی اجسامی مانند ته سیگار و یا زدن جرقه ای معمولی باعث آتش سوزی شود.
  3. نگهداری بنزین در ماشین
    به هیچ عنوان بنزین را در ماشین به جز در باک ذخیره نکنید زیرا در فصول گرم سال با افزایش دمای ظرف حاوی بنزین احتمال رسیدن آن به دمای اشتعال که برای بنزین نسبت به سایر مایعات اشتعال زا بسیار پایین تر است ، زیاد بوده و همین امر می تواند منجر به انفجار و آتش سوزی شود.
  4. اتصالی سیم کشی
    در بعضی مواقع به دلایل مختلف احتمال دارد که سیم کشی خودرو باعث آتش  سوزی شود. افزایش جریان عبوری از سیم ها که می تواند به دلیل بالارفتن برق مصرفی ، اتصالی در نقطه ای از مصرف و یا سیم کشی نامناسب با ظرفیت پایین اتفاق بیفتد ، می تواند باعث آتش سوزی قسمت های پلاستیکی خودرو شده که اگر نتوان آن را مهار نمود؛ می تواند به صورت گسترده کل خودرو را دچار حریق نماید.
  5. نقص سیستم برقی خودرو :
    طبق آمارهای نشان داده شده ، بیشتر آتش سوزی های خودرو از نقص سیستم الکتریکی خودرو نشات می گیرد.سرچشمه این مورد می تواند دلایل زیر باشد : بخاری خودرو – باتری خودرو – تجهیزات غیر استاندارد در خودرو.
  6. افزایش دمای موتور
    یکی دیگر از دلایل آتش سوزی در خودرو که چندان رایج نمی باشد و احتمال وقوع آن اندک است ، افزایش دمای موتور تا حدی که منجر به انتقال حرارت زیاد از بدنه موتور و سوزاندن قسمت های پلاستیکی اطراف آن می شود. این امر زمانی رخ می دهد که آب خنک کننده موتور دچار نشتی بوده و به مرور تخلیه می گردد و پس از آن موتور امکان خنک کاری شدن نداشته و این اتفاق رخ می دهد.

کپسول آتش نشانی مناسب برای خودرو :

طبق جدول مقایسه ای انواع کپسول آتش نشانی در خصوص انواع حریقی که ممکن است در خودرو اتفاق بیفتد؛ مناسب ترین کپسول برای خودرو ، کپسول حاوی پودر و گاز است که به آن ها ABC  نیز می گویند زیرا این نوع کپسول برای تمامی انواع آتش مناسب بوده و با انتخاب آن دیگر نیازی به نگهداری چند نوع کپسول در ماشین وجود ندارد. کپسول انتخابی می بایست از نظر اندازه به نحوی باشد که جای زیادی را اشغال نکند و همچنین تأثیر مناسبی بر روی حریق داشته باشد.

برای انتخاب و راهنمای خرید کپسول آتش نشانی پیشنهاد می شود این مقاله را مطالعه فرمایید.

اندازه مناسب کپسول آتش نشانی برای خودرو:

بر اساس تجربیات بدست آمده طی چندین سال ، شرکت آرمان فایر پیشنهاد می کند بهترین اندازه کپسول مناسب برای خودرو 2 کیلوگرمی می باشد که هم از نظر اندازه و هم از نظر کارآیی مناسب می باشد.

محل مناسب نگهداری کپسول آتش نشانی ماشین

برخی افراد تصور می کنند بهتر است کپسول های خاموش کننده را در صندوق ماشین نگهداری کنند ، در حالیکه بهترین مکان برای نگهداری کپسول خاموش کننده در خودرو می تواند زیر صندلی راننده و یا صندلی کنار راننده باشد که دسترسی راننده به آن سریع تر است. حتما این مورد را توجه داشته باشید که کپسول در زیر صندلی تکان نخورد و آسیبی نبیند.

محل مناسب نگهداری کپسول آتش نشانی ماشین

نکاتی که در انتخاب کپسول آتش نشانی در خودرو باید دقت کرد

هنگام تهیه کپسول آتش نشانی برای خودرو موارد زیر را در نظر بگیرید :
• بدنه با دوام
• سبک
• دارای بست و نگهدارنده
• جمع و جور بودن
• ضمانت نامه مناسب
• دارای استاندارد

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شارژ کپسول آتش نشانی در غرب تهران با ما تماس حاصل نمایید.