کپسول آتش نشانی مناسب برای خاموش کردن حریق الکتریکی

با توجه به مباحث عنوان شده در بخش انواع حریق ، می توان دریافت که منشأ آتش سوزیها با هم متفاوت بوده و متناسب با آن می بایست اقدام به مهار آن نمود. حریق الکتریکی نوعی از حریق می باشد که منشأ آن جریان برق بوده و باعث آتش سوزی در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می شود. با توجه به با اهمیت بودن این تجهیزات و اینکه در هنگام اطفاء از آسیب دیدگی حداکثری آن جلوگیری گردد، می بایست در نحوه اطفاء آن دقت شود و از کپسول هایی که باعث ایجاد آسیب بیشتر به تجهیز میگردد ، جلوگیری شود.با ما همراه باشید تا کپسول آتش نشانی مناسب برای خاموش کردن حریق الکتریکی را به شما آموزش دهیم.

کپسول آتش نشانی مناسب برای خاموش کردن حریق الکتریکی

حریق الکتریکی درکدام دسته از انواع آتش قرار می گیرد ؟

طبق استاندارد های موجود در سطح دنیا ، هرکدام از انواع آتش را با یک نام اختصاری معرفی می کنند. حریق الکتریکی در استانداردهای اروپایی با نام اختصاری E و در استاندارد آمریکایی با نام اختصاری C عنوان شده است.

حریق کلاس c چیست ؟

حریق کلاس C طبق استاندارد اروپایی ، حریق مربوط به گاز های اشتعال زا می باشد، اما در استاندارد های آمریکایی C نماد حریق های الکتریکی می باشد.

کپسول های آتش نشانی مناسب برای اطفاء حریق الکتریکی کدام اند؟

با توجه به حساسیت این نوع حریق و تجهیزاتی که ممکن است دچار این حریق شوند ، لازم است جهت خاموش کردن آن بسیار دقت نمود تا از ایجاد خسارت جدی جلوگیری شود. برای مثال ، اگر جهت اطفاء این نوع حریق از کپسول نوع آبی اسفاده شود ، تجهیز پس از اطفاء دیگر قابل استفاده نبوده و خسارت سنگینی بر جای خواهد گذاشت ، به همین دلیل بهترین کپسول جهت خاموش کردن حریق الکتریکی، کپسول CO2 می باشد.

کپسول های آتش نشانی مناسب برای اطفاء حریق الکتریکی کدام اند؟

مراحل خاموش کردن حریق الکتریکی

جهت خاموش کردن حریق الکتریکی می بایست به نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی که در ذیل موارد آن آورده شده است دقت شود:

  1. مشخص نمودن توان خاموش کردن فرد
  2. حفظ خونسردی
  3. تشخیص نوع حریق
  4. تشخیص خاموش کننده باتوجه به مشخصات کپسول وبرچسب های روی سیلندر
  5. حرکت به سوی خاموش کننده
  6. انتخاب خاموش کننده مناسب وبرداشتن آن
  7. انتقال خاموش کننده به محل حریق
  8. راه اندازی خاموش کننده
  9. پشت به باد ایستادن
  10. نشانه روی پایه یا ریشه حریق
  11. حرکات جاروبی روی ریشه حریق
  12. ادامه اطفاء تاخاموش شدن کامل حریق

چطور می توان از حریق الکتریکی پیشگیری کرد؟

اکثر آتش سوزی هایی که منشأ آن الکتریکی است ، به دلیل عدم طراحی مناسب و عدم تناسب میان میزان مصرف برق و طراحی سیستم می باشد.

چطور می توان از حریق الکتریکی پیشگیری کرد؟

برای مثال زمانی که یک سیم کشی برای مقدار معینی جریان برق طراحی شده است ، زمانی که تجهیزات بیشتری از آن جریان بکشند ، این امر سبب بالا رفتن حرارت سیم کشی و آتش سوزی می شود. در اینگونه مواقع می بایست با قرار دادن فیوز مناسب سر راه جریان ، از مصرف بیش از حد مجاز جلوگیری کرد. ویا برخی تجهیرات که جهت خنک کاری سیستم الکترونیکی از فن استفاده می کنند ، با خرابی فن و عدم خنک کاری مناسب ، دمای تجهیز بالا رفته و منجر به آتش سوزی می شود. در اینگونه موارد می بایست با قراردادن سنسورهای مناسب ، با خرابی فن ، برق مدار نیز قطع شود.

جهت ارتباط با ما و مشاوره رایگان و یا شارژ کپسول آتش نشانی در جنوب تهران با ما تماس حاصل نمایید.