راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

متاسفانه حوادث آتش سوزی بسیاری در محل کار ، منزل و یا خودرو اتفاق می افتد.برای اینکه بتوانیم از این سانحه جلوگیری کنیم نیاز به کپسول آتش نشانی داریم.برای انتخاب و راهنمای خرید کپسول آتش نشانی می بایست به چند عامل اصلی که در ذیل آورده شده است توجه ویژه ای شود :

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

نکات مهم هنگام خرید کپسول آتش نشانی

پارامترهایی جهت خرید و انتخاب کپسول آتش نشانی وجود دارد که می تواند در این راه به شما کمک کند:

  • نوع خاموش کننده :
    اولین گام جهت خرید کپسول آتش نشانی شناسایی محل و نوع مواد و سازگاری نوع مواد خاموش کننده با آتش سوزی است.آتش به 5 دسته تقسیم می شود که درواقع نمی توان از کپسول های آتش نشانی قدیمی برای آتش سوزی استفاده کرد . هر نوع خاموش کننده در یک کلاس آتش قرار میگیرد که جهت خاموش کردن انواع آتش نیاز به کپسول خاص خود را دارد. به طور مثال برای آتش سوزی های حاصل از حریق الکتریکی که در طبقه E قرار گرفته نیاز است از کپسول های آتش نشانی Co2 استفاده کرد.
  • ظرفیت و تعداد خاموش کننده :
    یکی از نکات مهم دیگر در خرید کپسول آتش نشانی ، اطلاع از تعداد و ظرفیت مورد نیاز است. به نحوی که با خرید تعداد کمتر و یا ظرفیت کمتر از حد مورد نیاز ممکن است در هنگام حریق نتوان به خوبی آتش را مهار نمود و خسارات جبران ناپذیری به سیستم وارد شود و بر عکس با خرید کپسول با ظرفیت و تعداد بیش از حد استاندارد باعث پرداخت هزینه بیشتر در هنگام خرید و شارژ سالیانه آن می شود و هم فضای بیشتری را اشغال می نماید.در برخی مکان ها می توان به جای استفاده از یک کپسول ، از چند کپسول خاموش کننده سبک تر استفاده کرد.اما در برخی مکان ها به دلیل شرایط حساس محیط نیاز است از یک کپسول با ظرفیت بالا استفاده کرد.
  • زمان تخلیه و طول پرتاب مواد :
    موردی که باید به هنگام خرید یک کپسول اطفاء حریق به آن توجه شود، زمان تخلیه محتوای یک کپسول آتش نشانی است که برای انواع مختلف متفاوت بوده و حدوداً بین 8 تا 60 ثانیه برآورد می شود و همچنین طول پرتاب مواد داخل آن که آن هم متناسب با نوع کپسول بین 2 تا 7 متر است به نحوی که فاصله ایمن بین نفر و آتش رعایت شود.
  • شکل ظاهری و محل نصب :
    کپسول های اطفاء حریق بیشتر به شکل استوانه ای هستند.با توجه به محیط مورد نظر از اندازه ها و ظرفیت های متفاوتی استفاده می شود.کپسول های سبک تر به دیوار آویخته می شوند. کپسول های سنگین تر دو مدل چرخ دار و بدون چرخ هستند که چرخ دار آن در محیط هایی که نفرات حریق کم است ، استفاده می شود.
  • مکانیزم عملکرد :
    کپسول های آتش نشانی به دو دسته تحت فشار و بالن دار تقسیم می شوند.کپسول های خاموش کننده بالن دار ، در کنار خود محفظه ای دارند که وظیفه ی تامین فشار خروج مواد خاموش کننده را به عهده دارد.این کپسول ها معمولا برای افراد حرفه ای و آتش نشانان استفاده می شود و توصیه می شود کاربران عادی این را انتخاب نکنند. کپسول های آتش نشانی تحت فشار از نوع معمولی این نوع کپسول ها است و کاربران عادی می توانند از این محصول استفاده کنند.
    یک مزیتی که کپسول های خاموش کننده بالن دار نسبت به نوع تحت فشار دارند می توان تنها با شارژ مخزن اصلی مجددا از کپسول استفاده کرد.
  • دما و شرایط محیطی نگهدارنده :
    اگر برای مصارف صنعتی بزرگ و حساس از تعداد مشخصی کپسول خاموش کننده استفاده می کنید، باید به دمای محیط نگهدارنده کپسول ها توجه کنید. درنتیجه زمان خرید کپسول اطفاء حریق، به دمای محیط نگهدارنده باید توجه کرد.حدود دمای محیط نگهدارنده بین -20 تا +60 است.
  • جنس بدنه :
    از نکات ریزی که بسیاری در هنگام خرید به آن توجه نمی کنند می توان به جنس و کیفیت بدنه کپسول آتشنشانی اشاره نمود، به خصوص در کپسول های نوع CO2 که فشار داخل آن بسیار بالا بوده و باید دقت شود تا بدنه آن دچار فرو رفتگی و یا خراش عمیق نباشد. اگر در مدت زمان طولانی از کپسول خاموش کننده استفاده نکرده اید ، باید به کیفیت ساخت و .. توجه کرد ؛ زیرا ممکن است در طول زمان دچار فرورفتگی و یا مشکلات دیگر شوند.
  • فشارسنج :
    فشارسنج بر روی انواع کپسول آتش نشانی نصب می شود و محدوده فشار داخل کپسول را نشان می دهد. زمانی که عقربه بر روی قسمت سبزرنگ باشد یعنی فشار در محدوده مجاز است ، اما زمانی که در محدوده قرمز بعد از آن باشد ؛ یعنی فشار داخل کپسول بیش از حد لازم بوده و اگر در محدوده قرمز قبل از آن باشد یعنی فشار داخل کپسول کم بوده و نمی تواند کارایی مناسب را داشته باشد.
  • رنگ بدنه :
    برای شناسایی نوع کپسول ها با توجه به نوع ماده خاموش کننده ، رنگ بدنه هر کپسول خاموش کننده متفاوت است. در ایران کپسول های خاموش کننده معمولا قرمز رنگ است.به طور مثال ؛ کپسول های بیوورسال به رنگ سبز ، کپسول های پودر و گاز به رنگ قرمز و … تولید می شوند.
  • قیمت کپسول آتش نشانی:
    قبل از اقدام برای خرید حتماً با مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت گرفته تا از محصولی با کیفیت و با دوام و قیمت مناسب برخوردار شوید.
    جمع بندی :
    در این مقاله پارامترهای مهم برای انتخاب و خرید کپسول آتش نشانی مورد بحث قرار گرفت. می توانید از روی مواردی که نام برده شد ، کپسول خاموش کننده خود را انتخاب نمایید.آرمان فایر آماده ارائه انواع مشاوره در زمینه خرید کپسول آتش نشانی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فروش و شارژ کپسول آتش نشانی جنوب تهران با ما تماس حاصل نمایید .

021-56275952*** 09126875311