کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

 کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که با توجه به ماده ای که در آن استفاده می شود نوع آن مشخص می شود. کپسول آتش نشانی هالوژنه یکی از انواع آن می باشد که در زیر نحوه کارکرد و موارد استفاده از آن بیشتر توضیح داده خواهد شد.

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

هالوژن موجود در کپسول آتش نشانی چیست ؟

این نوع کپسول همانند سایر کپسول ها. مناسب برای شرایط خاصی بوده. با توجه به داشتن انواع آتش نیاز به وجود انواع کپسول بوده. این نوع خاموش کننده نیز در بازار وجود دارد. ماده موجود در این کپسول ها هالون یا هالوژن می باشد. هالوژن از عنصر های برم. ید. کلر و فلوئر ساخته شده. برای خاموش کردن آتش به آن اتم هالوژن اضافه می کنند. مدت ها در انواع خاموش کننده های دستی. و سیار استفاده می شده. اما لازم است بدانید. که استفاده از این گاز ها به دلیل سمی بودن و صدماتی که به لایه اوزون وارد می کنند. ممنوع شده و از سال 1994 تولید آن ها متوقف شده است.

امروزه با تحقیقات زیادی که بر روی این نوع گاز ها انجام شده است توانسته اند. گاز های جایگزینی معرفی نموده. تا با داشتن تأثیر مشابه برای اطفاء حریق. اثرات زیانبار محیط زیستی آن را بر طرف نمایند. نمونه ای که این روزها استفاده می شود. گاز هالوترون و FE-36 می باشد.

معروف ترین این گاز ها عبارت اند از هالون 1301 و هالون 1211 می باشد. معنای ارقام آن در زیر آورده شده است :
• عدد اول از سمت چپ: تعداد اتم های کربن موجود در ماده را نشان می دهد.
• عدد دوم ار سمت چپ: تعداد اتم های فلور موجود در گاز را نشان می دهد.
• عدد سوم از سمت چپ: تعداد اتم های کلر در گاز هالوژنه می باشد.
• عدد چهارم: تعداد اتم های بروم بوده.
• عدد پنجم: تعداد اتم های ید (در صورت نبودن این عدد یعنی از عنصر ید در این گاز استفاده نشده است)

نحوه عملکرد کپسول هالوژنه

گازیست که در این کپسول ها به عنوان خاموش کننده استفاده می شود. گاز هالوژن  عامل تأمین فشار آن در داخل کپسول نیز گاز نیتروژن می باشد.

نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی هالوژنه

این گاز ها بر آتش اختلال شیمیایی ایجاد کرده. باعث مهار آن و جلوگیری از گسترش آتش می شود. یکی از مزایایی که این کپسول ها دارند. هیچ ردی از خود باقی نمیگذارند. بعد از خاموش کردن آتش هیچ مواد اضافه ای باقی نمی ماند. معمولا از این کپسول ها برای محیط هایی که وسایل الکترونیکی دارند. مانند. اتاق های سرور و … استفاده می شود. کپسول های هالوژنه برای آتش سوزی های گروه A،BوC مناسب بوده. و در اوزان مختلف از 630 گرم. تا 68 کیلو گرم تولید می شوند. زمان تخلیه گاز هالوکربنی متناسب با وزن خاموش کننده از 9 تا 38 ثانیه می باشد. طول پرتاب آن نیز از 1.8 تا 10.7 متر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا شارژ کپسول آتش نشانی جنوب تهران با ما تماس حاصل نمایید.