انواع پودر آتش نشانی

همانطور که در مقالات قبل توضیح داده شد ، جهت مهار آتش می بایست یکی از 3 رآس مثلث آتش یعنی اکسیژن ، ماده سوختنی و حرارت را قطع نمود.کپسول های نوع پودر و گاز با پوشش پودر بر روی آتش مانع رسیدن اکسیژن به آن می شود. در این کپسول ها از انواع پودر آتش نشانی استفاده می شود که در ادامه برای شما توضیح داده ایم.

انواع پودر آتش نشانی

 انواع مختلف پودر آتش نشانی و ویژگی های آنها

پودر های آتش نشانی که در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود در دو دسته بندی زیر قرار می گیرند:

  • پودر های شیمیایی
  • پودر های خشک
    جهت افزایش سطح آگاهی شما عزیزان ، در ادامه به انواع مختلف این دو نوع پودر پرداخته و کاربرد هر کدام را توضیح داده ایم ولی قبل از آن به شما پیشنهاد می کنیم که مطلب انواع گروه حریق را مطالعه کنید.
  • پودر آتش نشانی شیمیایی
    پودر آتش نشانی شیمیایی که از نظر ظاهری بسیار نرم است و از ترکیب چند ماده شیمیایی به دست می آید. مواد اولیه کپسول های آتش نشانی محسوب می شود. مواد شیمیایی که به این پودر ها اضافه می شود از بهم چسبیدن ترکیبات اصلی در اثر رطوبت و یا … جلوگیری می کند. در ادامه آن ها را بررسی می کنیم :
    با توجه به اینکه هر کدام از این پودرها ، ویژگی های مختلفی دارند و در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
  • پودر آتش نشانی جوش شیرین (بی کربنات سدیم) : این نوع پودر از ترکیب جوش شیرین و بی کربنات سدیم تشکیل شده است . به این نوع پودر ، پودر آتش نشانی معمولی می گویند و برای خاموش کردن آتش سوزی های نوع B و C وD مناسب هستند.
  • پودر آتش نشانی بی کربنات پتاسیم : این پودر شیمیایی برای خاموش کردن آتش سوزی هایی که در اثر حوادث برق بوجود می آیند و گازها و مایعات قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره : پودر آتش نشانی بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره مانند بی کربنات پتاسیم برای خاموش کردن مایعات و گاز های مشتعل استفاده می شود و همچنین در خاموش سازی آتش سوزی های الکتریکی کاربرد دارد ، ولی باید این موضوع را به یاد داشته باشید که بهتر است از این پودر های آتش نشانی برای خاموش سازی وسایل الکترونیکی و کامپیوتری استفاده نکنید، چون این پودر ها باعث آسیب دیدن قطعات آن ها می شود.
  • کلرید پتاسیم : این پودر هم مانند نمونه های قبلی است، با این تفاوت که در زمان به کارگیری می تواند برای شما بهتر عمل کند.
  • فسفات آمونیوم : این کپسول های آتش نشانی برای خاموش کردن مواد جامد در حال سوختن، آتش سوزی های در اثر اتصالی و مایعات مشتعل مورد استفاده قرار می گیرد. به این پودر ها، پودر آتش نشانی چند حالته می گویند و آن ها را با عبارت ABC می شناسند.معمولا برای کپسول های آتش نشانی مناسب خودرو از این پودر استفاده می شود.

 انواع مختلف پودر آتش نشانی و ویژگی های آنها

  • مانکس : این نمونه پودر آتش نشانی از مخلوط بی کربنات و اوره می باشد که به آن اوره دو پتاس هم می گویند و از لحاظ پیاده سازی هنگام آتش سوزی از سایر پودر ها بهتر می باشد. هنگامی که این پودر بر روی آتش پاشیده می شود  به ذرات ریز تر تقسیم شده و همین باعث می شود که خاصیت پخش شوندگی آن ها بسیار بالا باشد. همچنین می توان از این نوع پودر برای تهیه فوم در کپسول آتش نشانی فوم استفاده کرد.

پودر آتش نشانی خشک

پودر های آتش نشانی خشک، پودر های غیر قابل اشتعال هستند. بیشترین زمانی از که از این پودرها استفاده می شود برای خاموش سازی مواد نفتی و روغن است. این پودر ها از نظر قیمت نسبت به پودر های شیمیایی ارزان تر است ولی از طرفی عملکرد پودر های شیمیایی بهتر است.

گروه آرمان فایر آماده ارائه خدمات شارژ و فروش کپسول آتش نشانی می باشد.

جهت اطلاع از قیمت شارژ کپسول آتش نشانی و یا خرید کپسول آتش نشانی با ما تماس حاصل نمایید.

3/5 (2 نظر)